Khasiat Kuning Telur Pada Kesihatan Dan Kecantikan Kucing. Pemilik Kucing HARUS BACA

Siapa yang tidak ingin melihat kucingnya sihat? Yah, semua orang yang memelihara kucing pastinya memiliki tujuan yang sama yaitu melihat kucingnya sihat.

Sebagai pemilik kucing, pemakanan gizi kucing pastinya Anda perhatikan dengan baik agar kekebalan tubuhnya tetap terjaga.

Selain menjaga pemakanan gizinya, menjaga kebersihan badan kucing dengan memandikannya seminggu sekali juga harus dilakukan. Tak cukup itu, kebersihan sangkar kucing juga menjadi pokok penting untuk dijaga kebersihannya karena penyakit boleh datang dari keadaan tempat tinggalnya yang kotor.

Setelah semua perkara tersebut dilakukan, pernah tidak Anda memberinya kuning telur? Ternyata, kuning telur ini terdapat banyak manfaat. Tahukah Anda apa saja manfaat yang diberikan oleh kuning telur? Ingin tahu? Jom semak informasi mengenai khasiat kuning telur untuk kucing:

Manfaat Kuning Telur untuk Kucing

Memperindah Bulu dan Mencegah Kerosakkan Bulu

Keindahan kucing memang terletak pada bulu-bulunya yang lembut, licin serta bersinar. Untuk merawatnya, Anda boleh menggunakan shampoo khusus agar bulu-bulunya berkilau dan tidak serabut. Untuk lebih cantik lagi, anda boleh cuba memberikan kucing anda kuning telur ayam kampung seminggu tiga kali. Pastikan tidak ada putih telur  kerana dapat mengurangkan kandungan vitamin E yang ada dalam tubuhnya.

Meningkatkan Stamina dan Daya Tahan Tubuh

Kuning telur ayam kampung memang dipercayai dapat meningkatkan stamina manusia. Ternyata, kuning telur juga boleh meningkatkan daya tahan serta stamina seekor kucing. Jika daya tahan tubuhnya okey, maka kucing akan jarang sakit dan tetap lincah serta aktif meskipun dalam keadaan berganti ganti musim. Kucing yang sedang bunting pun juga baik apabila diberi kuning telur seminggu tiga kali.

Mempercepat Penyembuhan

Yah, jika anda sudah memberikan perawatan, tetapi kucing masih sakit juga. Jika saat ini kucing sudah lama sakit, berikan kuning telur untuk mempercepatkan kadar penyembuhannya. Jangan biarkan kucing anda sakit terlalu lama kerana boleh mendatangkan penyakit komplikasi yang lain. Jika pemberian kuning telur secara rutin masih belum menyembuhkannya, segeralah bawa ke veterinar terdekat untuk diperiksa lebih lanjut.

Menggemukkan Badan Kucing

Kuning telur mengandungi banyak vitamin yang bagus untuk menggemukkan badan kucing. Meskipun tujuannya untuk menggemukkan badannya, tetap berikan kuning telur yang sesuai jumlahnya agar tidak berlebihan. Sebab, kebanyakan kuning telur boleh membuat tubuhnya alergi dan mendatangkan penyakit baru.

Nah, itulah beberapa manfaat kuning telur untuk kucing. Pastikan kuning telur yang Anda berikan tidak ada campuran ubat yang boleh membahayakan kesihatan tubuhnya. Anda boleh mencampurkan kuning telur ayam kampung ini ke dalam makanannya agar kucing makin selera makan. Selalu lakukan yang terbaik untuk kucing kesayangan di rumah ya!

PERINGATAN: Seeloknya diberikan kuning telur yang direbus terlebih dahulu kerana telur mentah mempunyai risiko dicemari bakteria Salmonella. Pastikan juga kucing anda tidak diberikan putih telur k.

Suka dengan apa yang anda baca? Jom like page The Mamamiaow

Leave a comment