Kenapa Kucing Menjilat Tubuhnya (Grooming) ?

Anda mungkin selalu memperhatikan kucing yang sedang menjilat-jilat tubuhnya? Rasa rasa kenapa ya kucing suka melakukan itu?

Hampir semua kucing melakukan kebiasaan menjilat-jilat tubuhnya. Bahkan harimau, haiwan yang masih dalam keluarga kucing juga melakukan kebiasaan ini. Apa tujuan kucing melakukan perkara ini?

Merupakan cara kucing bersihkan dirinya

Ternyata kucing menjilat-jilat tubuhnya sebagai cara alaminya untuk membersihkan tubuh. Jika kita perhatikan lidah kucing dari jarak dekat, maka kita akan melihat di permukaan lidahnya ada banyak bulu-bulu halus seperti sikat. Fungsinya adalah sebagai sikat atau berus bulu.

Ketika kucing menjilati tubuhnya, jenis kotoran yang susah dibersihkan dan melekat di badannya akan disingkirkan oleh gigi. Namun kotoran yang cukup mudah dibersihkan, akan disikat oleh oleh lidah mereka.

Air liur kucing mempunyai enzim anti bakteria

Bukan hanya lidah kucing yang berfungsi seperti sikat, air liur kucing juga bermanfaat dalam membersihkan tubuhnya. Air liur kucing mengandung enzim anti kuman dan bakteria.

Kucing juga menjilat anaknya yang baru lahir

Ternyata kucing juga menjilat anak-anaknya yang baru lahir, agar tubuh anak-anak kucing jadi bersih. Ini juga dapat menggalakkan untuk keluarnya urin dan najis anak kucing, serta sebagai tanda untuk menggerak anak kucing saat tiba waktunya untuk minum susu.

Merupakan tingkahlaku kucing yang normal

Kucing akan menjilat tubuhnya setiap masa hampir 1/3 dari keseluruhan masa berjaganya. Jika kucing anda tidak lagi menjilat tubuhnya, kucing anda mungkin sedang dalam kesakitan atau diserang penyakit.

Suka dengan apa yang anda baca? Jom like page The Mamamiaow

Leave a comment