Inilah Sebabnya Kenapa Kucing Sukakan Kotak

Bagi para pecinta kucing, pasti sudah biasa dengan tingkahlaku kucing yang suka mencakar barang-barang yang ada di rumah. Namun, meski haiwan comel ini banyak bermain dengan benda-benda di rumah, yang benda yang paling disukainya hanya satu: kotak.

Kotak apapun akan disukai oleh kucing. Kota kecil mahu pun besar, kotak yang kukuh mahu pun hanya sekadar kotak kasut, bahkan kotak yang sudah renyuk tidak berbentuk. Jika anda menyimpan sebuah kotak di manapun, kucing pasti akan datang untuk bermain atau tidur di dalamnya.

Hal ini membuat siapa pun bertanya-tanya: Kenapa kucing menyukai kotak? Bahkan saintis pun ingin merungkai misteri ini.

Jangkaan awal para pengkaji terhadap kesukaan kucing terhadap kotak adalah, kucing merupakan haiwan pem4ngsa yang suka menyer4ng m4ngsanya secara tiba-tiba, dan kotak memberi tempat yang sesuai untuk bersembunyi dan mengintai m4ngsanya. Namun tentu itu terjadi pada nenek moyang kucing, atau kucing yang masih li4r. Namun bagaimana dengan kucing domestik?

Akhirnya, pakar tingkah laku kucing dan juga doktor haiwan memiliki penjelasan mengenai kenapa kucing menyukai kotak. Bahkan, kucing bukan hanya menyukainya, malah sangat memerlukan kotak.

Kotak adaptasi

Dari pelbagai percubaan di makmal mengenai tingkahlaku kucing, ternyata dapat memberi kesimpulan bahawa kucing mendapat keselesaan dan keamanan dari ruang yang tertutup. Hanya ruang yang memberikan kucing keselesaan dan keamanan di sekitar si kucing, dapat mengubah sifatnya secara fisiologi dan tingkahlakunya.

Seorang Ethologist dari Uthrect University bernama Claudia Vinke, melakukan penelitian untuk mengetahui tahap tekanan kucing jagaannya. Dari penelitian ini, kucing yang disediakan kotak disekitarnya, akan cepat diadaptasi dengan lingkungannya, dan cepat juga berinteraksi dengan manusia. Sebaliknya, jika tidak ada kotak disekitarnya, mereka akan tertekan dan takut dengan manusia.

Hal ini sangat masuk akal, jika kita bertemu kucing kampung, mereka selalu takut akan kehadiran kita. Mereka akan masuk ke longkang, sembunyi di bawah kereta, bahkan naik ke atas pokok. Ternyata, ‘sembunyi’ adalah cara yang paling selesa bagi kucing untuk beradaptasi.

Kotak ‘anti-sosial’

Dalam penelitian terhadap tingkahlaku kucing domestik, didapati bahawa seekor kucing tidak mampu memikirkan penyelesaian ataupun strategi terhadap konflik yang dialaminya sendiri. Sehingga, mereka akan mengelak konflik tersebut dengan mengurangkan interaksi.

Jadi, daripada berhadapan dengan masalah yang tak boleh diatasi, kucing lebih suka untuk hilang dan mengelaknya. Dalam hal ini, sebuah kotak mewakili sebagai tempat yang aman, tempat di mana kecemasan dan permusuhan mungkin tidak akan terjadi padanya.

Kotak kehangatan

Kucing yang lebih aktif, memilih benda-benda lain selain kotak untuk mereka berlindung. Kucing seringkali menjadikan beg, kasut, mangkuk, tempat tidur, bawah jemuran, malah di dalam mesin basuh yang kosong, untuk jadi tempat berlindung. Hal ini menjadi faktor lain mengapa kucing menyukai tempat tertentu. Mereka kesejukan.

Menurut satu kajian pada tahun 2006 yang dilakukan oleh National Research Council, suhu semulajadi yang dirasakan kucing adalah 30 hingga 37 darjah celcius. Suhu tersebut, kucing akan selesa dan tak memerlukan penghangat kerana tenaga metabolisme di badannya mampu menyesuaikan dalam suhu tersebut.

Namun di bawah suhu tersebut, mereka akan kesejukan. Angka suhu ini bahkan 20 darjah lebih tinggi dari manusia. Jadi tak hairan jika di malam hari banyak kucing akan tidur di bawah kereta. Atau kucing yang di tengah teriknya matahari, akan ‘berjemur’ di tengah jalan. Mereka sangat tahan panas, namun mereka mudah kesejukan.

Boleh disimpulkan bahawa kotak adalah tempat yang paling selesa, terasing, dan dapat menghilangkan stress kucing dalam sekejap. Mereka juga dapat sembunyi, bersantai, tidur, bahkan sembunyi untuk menyer4ng manusia untuk ajak bermain.

Suka denga apa yang anda baca? Jom like page The Mamamiaow

Leave a comment