Bagaimana Kucing Dapat Mendarat Dengan Jayanya Setelah Turun Dari Tempat Tinggi?

Kucing bukan hanya melawan graviti, tetapi mampu mendarat dengan mudah dan hal ini terjadi kurang dari sedetik sahaja. Hebat kan kucing?

Kucing liar secara kebiasaannya akan memburu burung untuk dimakan, dan kucing dapat menangkap mangsanya dengan lompatan setengah terbang dan tidak terduga.

Kucing diciptakan untuk melakukan lompatan vertikal. Tetapi, menurut hukum graviti, apa yang naik harus turun kembali – dengan cara yang benar.

Mekanisme tentang bagaimana kucing-kucing selalu mendarat dengan kaki mereka membuat para ilmuwan berdebat selama lebih dari satu abad.

Ketika seekor kucing melompat sambil berputar, ia mesti berpijak pada suatu landasan. Namun, anehnya, tiada landasan sama sekali untuk dipijak.

Bagaimana caranya?

Dalam suatu video tayangan lambat (slowmotion), kucing-kucing yang melentur ini kelihatan memutarkan tulang belakang mereka ke arah yang berlawanan.

Dengan memutar pada dua arah yang berbeza pada saat yang sama, secara efektif telah mendorong kucing itu sendiri.

Tidak hanya itu, kucing juga menarik kaki depannya yang membuat setengah bahagian depan tubuhnya berputar cepat seperti pemain ice-skating yang berputar-putar.

Hal ini menciptakan suatu putaran pada tulang belakangnya, memungkinkannya untuk mengayunkan kaki belakangnya dan bersiap-siap mendarat.

Oleh kerana inilah kucing selalu dimomokkan mempunyai 9 nyawa.

Suka dengan apa yang anda baca? Jom like page The Mamamiaow

Leave a comment