12 Jenis Spesis Kucing Liar Yang Ada Di Dalam Dunia Ini

Kita tahu singa, harimau, harimau bintang dan jaguar adalah di antara kucing-kucing besar yang liar wujud di luar sana.

Tetapi tahukah anda, terdapat juga beberapa kucing liar yang kecil dan comel tetapi jarang dijumpai, juga wujud.

Mari kita lihat 12 jenis kucing liar yang menarik ini.

1. Kucing Pasir (Felis Margarita)


Kucing pasir adalah satu-satunya spesis kucing yang tinggal di padang pasir. Kucing kecil ini duduk di padang-padang pasir sekitar utara Afrika serta barat daya dan Asia Tengah. Sejak 2002, haiwan ini telah disenaraikan sebagai hampir pupus oleh IUCN.

BACA JUGA: Fakta mengenai kucing pasir Arab

2. Lynx Kanada (Lynx Canadensisi)


Seperti namanya Lynx Kanada dijumpai di negara Kanada, Alaska dan sebahagian utara Amerika Syarikat.

BACA JUGA: Seorang lelaki menyelamatkan anak lynx yang pada mulanya dia ingatkan anak kucing

3. Kucing Kaki Hitam (Felis Nigripes)


Kucing kaki hitam, juga dikenali sebagai kucing tompok hitam adalah kucing Afrika paling kecil, kebanyakannya di bahagian selatan dan barat daya Afrika. Ia disenaraikan sebagai spesis terancam pada tahun 2002 oleh IUCN.

BACA JUGA: Kenali kucing kaki hitam

4. Kucing Pallas (Otocolobus Manul)


Kucing pallas, juga dipanggil manul, adalah kucing liar kecil yang tinggal dalam kumpulan-kumpulan kecil di padang rumput dan pergunungan Asia Tengah. Ia terjejas oleh kemusnahan habitat, penurunan kuantiti mangsa sebagai makanan, dan aktiviti pemburuan. Oleh kerana itu spesis ini diklasifikasikan sebagai hampir terancam oleh IUCN sejak 2002.

5. Caracal (Caracal Caracal)


Caracal adalah kucing liar bersaiz sederhana iaitu kira-kira satu meter. Caracal juga dipanggil lynx padang pasir, lynx Afrika atau lynx Parsi, tetapi ia bukan berasal dari genus Lynx. Caracal berasal dari Afrika, Asia Tengah, Asia Barat dan India. Nama kucing ini berasal daripada perkataan Turki “karakulak”, yang bermaksud telinga hitam.

BACA JUGA: Jom kenali kucing caracal

6. Clouded Leopard (Neofelis Nebulosa)


Harimau dahan adalah sejenis kucing yang boleh didapati di kaki bukit Himalaya melalui tanah besar Asia Tenggara ke China, dan telah diklasifikasikan sebagai terancam pada tahun 2008 oleh Kesatuan Antarabangsa bagi Pemuliharaan Alam Semulajadi (IUCN). Jumlah populasinya disyaki kurang daripada 10,000 ekor dewasa.

7. Kucing Pampas (Leopardus Pajeros)


Kucing Pampas adalah kucing kecil berasal dari negara-negara Amerika Selatan seperti Argentina, Chile, Bolivia, Peru, Ecuador, dan sebahagian Colombia. Ia mendiami kawasan padang rumput, dan hutan kering pada ketinggian sehingga 5000 meter.

8. Harimau Bintang (Prionailurus Bengalensis)


Harimau bintang adalah kucing liar kecil yang mendiami Asia Selatan dan Asia Timur. Pada tahun 2002 ia telah dinilai sebagai “Least Concern” dalam senarai merah IUCN kerana populasinya yang meluas tetapi ia tetap terancam oleh kehilangan habitat dan pemburuan.

Subspesis harimau bintang berbeza secara meluas dari segi warna bulu, kepanjangan ekor, bentuk tengkorak dan saiz carnassials.

9. Jaguarundi


Jaguarundi atau kucing eyra, adalah kucing liar kecil di kawasan Amerika Tengah dan Selatan. Pada tahun 2002, IUCN mengklasifikasikan jaguarundi sebagai “Least Concern”, walaupun terdapat kebimbangan ketiadaan unit pemeliharaan dan pemuliharaan di luar Lembangan Amazon boleh memberi kesan populasi jangka panjang kepada spesis ini.

10. Fishing Cat (Prionailurus Viverrinus)


Fishing Cat adalah kucing liar bersaiz sederhana mendiami kawasan Asia Selatan dan Asia Tenggara. Pada tahun 2008, IUCN mengklasifikasikan kucing ini sebagai terancam. Populasi fishing cat diancam oleh kemusnahan paya menyebabkan populasinya merosot teruk sejak sedekad lalu. Fishing cat tinggal di sekitar tanah lembap, sepanjang sungai, anak sungai, tasik oxbow dan paya bakau.

Fishing cat adalah haiwan kebangsaan negeri Bengal Barat.

11. Serval (Leptailurus Serval)


Serval adalah kucing Afrika liar bersaiz sederhana di kawasan sub-Sahara Afrika. Oleh kerana populasinya yang meluas, ia telah disenaraikan sebagai “Least Concern” dalam Senarai Merah IUCN sejak tahun 2002.

12. Kucing Bay (Catopuma Badia)


Kucing bay juga dikenali sebagai kucing Borneo, adalah kucing liar yang sangat sukar ditemui. Pada tahun 2002, IUCN mengklasifikasikan kucing ini sebagai terancam dengan kemerosotan populasi sebanyak 20% dijangka berlaku pada tahun 2020. Pada tahun 2007, saiz populasi dijangka hanya sebanyak 2500 ekor kucing dewasa.

SUMBER: The Vocket

Suka dengan apa yang anda baca? Jom like page The Mamamiaow

Leave a comment